דוגמאות לרמזים מטרימים והקבלות טבעתיות בתוך הספר השישי
האירועים בפתיחת הספר השישי (אחרי פרקי הפתיחה מנקודת מבט שאינה צמודה להארי – 'השר ההוא' ו'מבוא ספינר') מתבררים כרמזים מטרימים מורכבים שמקבלים מימוש והקבלה סימטרית בפרקים שמולם – לקראת סיום הספר השישי.
היציאה להרפתקה יחד
הפרק השלישי נפתח כשהארי אצל הדרסלים, ממתין באי אמון להופעתו המתוכננת של דמבלדור בלילה. הארי "נרדם כשלחיו דבוקה אל שמשת החלון הקרירה, משקפיו שמוטים על העוקם ופיו פתוח לרווחה. ההבל הערפילי שהשאיר פיו על השמשה ניצנץ באור הכתום של פנס הרחוב שבחוץ, והאור המלאכותי מחק מפניו את הצבע ושיווה לו מראה רפאים מתחת לרעמת שערו השחור והפרוע." (הנסיך חצוי הדם, צוואה וקול צווחה, עמ' 42, תרגום גילי בר הלל כאן ובהמשך ). כשהארי מבחין בדמבלדור בחוץ, הוא "קפץ כאילו חטף מכת חשמל" (46) ותוך כדי אריזה הוא "קפא על מקומו, טלסקופ פליז בידו האחת וזוג נעלי ספורט בשנייה." (46) . הארי עדיין אוחז בטלסקופ הפליז כשהוא נכנס בעקבות דמבלדור לסלון. אל התיאור של הארי הישן ומשמעות הטלסקופ עוד נשוב בסיום.
בינתיים, נזכור שדמבלדור מזמן את קריצ'ר שמתעתק לדרך פריווט ומזכיר כמשהו שולי את העובדה שרגולוס בלק מת וגם סיריוס ויש לברר אם הארי אכן בעליו של הגמדון ושל בית גרימולד. המנהל לבוש גלימת מסע שחורה ומבקש מהארי שייקח עמו את גלימת ההעלמות. דמבלדור מפטיר: "ועכשיו הארי, בוא נצא אל הלילה, לחזר אחרי אותה פתיינית הפכפכה, ההרפתקה." (צוואה וקול צווחה, עמ' 56). המנהל לוקח את הארי בהתעתקות צד לצד אל העיירה בה מסתתר סלגהורן.
אין סיבה לחשוש כי אתה איתי
דמבלדור מסביר אז להארי בפשטות: "אני חושב שאין סיבה לחשוש שתותקף דווקא הערב." (…) "כי אתה איתי." (הנסיך חצוי הדם, הוראס סלגהורן, עמ' 57-58, תרגום גילי בר הלל כאן ובהמשך). בעקבות הפרסום של משרד הקסמים, הארי שואל בדאגה : "בעלון היה כתוב משהו על חיז"לים. מה זה בדיוק?" (61) ודמבלדור עונה בשלוווה שאלו גוויות שהונפשו על ידי קוסם אפל.
המפגש עם סלגהורן
כשהשניים מגיעים אל הבית בו מסתתר סלגהורן הם מבחינים בדם שנמרח על הקירות אבל דמבלדור מגלה את התרמית כי הוראס שכח לשים את האות האפל מעל הבית. דמבלדור שותה עם סלגהורן "לזכר ימים עברו" (עמ' 64) ומראה לו את היד הבריאה עם הטבעת והאבן הסדוקה. סלגהורן מספר כבדרך אגב על רגולוס כשהוא מזכיר את המוות של סיריוס: "ורק סיריוס בלק שובץ בגריפינדור! (…) קיבלתי את אחיו רגולוס, כשהוא התחיל ללמוד (…)" (68).
סלגהורן מסביר להארי שהוא חושש מהצהרת נאמנות פומבית למסדר עוף החול משום ש"[ו]אף על פי שהם כולם שם אצילים ואמיצים וכל זה, אני אישית לא מתלהב מאחוזי ההישרדות שלהם-" (70). לפני הכניסה ל'מחילה', דמבלדור משוחח עם הארי ביחידות במבנה אבן שמשמש ארון מטאטאים ומדבר על האובדן של סיריוס וגם מציע להארי לשתף את רון והרמיוני בדברים חשובים כמו הנבואה ולא להסתגר מפניהם.
לקראת הסיום – היציאה למערה וסגירות המעגל
בפרקים לקראת הסיום (25-27) נמצא אינספור הקבלות והתייחסויות מהדהדות למה שקרה בפתיחה. דמבלדור שוב בגלימת מסע שחורה ושוב מבקש מהארי להביא איתו את גלימת ההיעלמות לקראת ההרפתקה הלילית במערה (שנגלה בשביעי שקריצ'ר התעתק ממנה פעמיים בנסיבות מכריעות כי אדונו הקודם פקד עליו). הפעם הארי מייד מעדכן את רון והרמיוני שהוא יוצא לחפש הורקרוקס ומרגיע אותם "אני אהיה בסדר, אני אהיה עם דמבדלור' (501).
כמו בפתיחה, הארי עוד לא עבר טסט בהתעתקות והוא חושש בלבו שיהרסו הכל ויפיע קילומטרים ממקום היעד ודמבלדור מרגיע אותו: "אל דאגה, (…) אני שוב אוכל לעזור לך." (500) השניים שוב מתעתקים צד לצד והפעם לסלע בים. שוב יש דם מרוח על הקירות – דמו של דמבלדור ואז של הארי בכניסה למערה. כשהארי רואה את החיז"לים הוא צועק בבהלה: "יש גוויות בתוך המים!" (…) "כן," אמר דמבלדור בנחת" (511). דמבלדור מסביר בשלווה שאין מה לפחד מהמוות ומהחשכה. אותם חיז"לים שכמעט גוררים את הארי למוות נורא באגם ובדיעבד נגלה בשביעי שגררו את רגולוס האמיץ שהקריב את חייו.
אני לא דואג, הארי, – אני איתך.
דמבלדור מסרב להצעה של הארי שהוא (הארי) ישתה מהקערה "כי אני הרבה יותר זקן, הרבה יותר חכם והרבה פחות חשוב," (515) ואז מכריז: "לחייך, הארי." (שם). הוא שוב שותה ונזכר בימים עברו תחת ההשפעת השיקוי הנורא של וודלמורט ומאפשר להארי לקחת את הקמע שאמור היה להיות הורקרוקס אך יתברר כמזוייף. הקמע עם הפתק החידתי (הכיאסטי בפני עצמו!) של ר.א.ב שיתגלה בספר השביעי בתור רגולוס האמיץ שבהחלט היה יכול גם כן להשתבץ בגריפינדור.
ביציאה מהמערה, הארי מנסה להרגיע את דמבלדור הגוסס "אל תדאג…" ודמבדלור משיב בהיפוך מרגש לעומת הפתיחה: "אני לא דואג, הארי," אמר דמבלדור (…) "אני איתך." (522). דמבלדור יגסוס כתוצאה מהקללה של הורקרוקס הטבעת שיצרה את היד השרופה החידתית מהפתיחה. בפעם הזו ההטעיה פועלת היטב על דמבלדור כי דראקו, לעומת סלגהורן, דווקא זכר לשים את האות האפל מעל מגדל האסטרונומיה בטירה.
שם במגדל האסרונומיה, כפי שהפרשן ג'ון גריינג'ר מציין באופן מבריק, נקבל סגירה לתיאור החוזר בפתיחה של הארי עם הטלסקופ ביד ותיאורי השינה שלו. הפעם הארי יעמוד משותק על ידי דמבלדור במגדל האסטרונומיה , צופה במותו המזעזע לאחר מכן, למטה במדשאות, יתקרב עם האגריד למרגלות המגדל, ודמבלדור יתואר כמעט בדיוק כפי שתואר הארי בפתיחת הספר: "עינו של דמבלדור היו עצומות; לולא הזווית המוזרה של רגליו ושל ידיו, אפשר היה לחשוב שהוא ישן. הארי הושיט יד, יישר את משקפי החרמש על האף העקום ומחה בשרוולו זרזיף דם מהפה." (549) .
מה שהודגם כאן הוא רק חלק מרצף ההקבלות בין הפרקים האלה וכמובן שכל הספר השישי (כמו יתר הספרים בסדרה) בנוי ממבנה טבעתי פנימי של אותו הספר, עם קשרים רבים על המבנה הטבעתי – כיאסטי של כל שבעת הספרים .
רק בקריאות חוזרת של כל הסדרה אפשר להתחיל לפרש את המבנה הטבעתי המבריק בהקשר זה. המבנה נותר סמוי משום שסגירות המעגל בסיום הספר השישי הן חידתיות לרוב ומתבררות רק אחרי שקראנו את הספר השביעי שמהווה מפתח להבנה שלמה של הסיפור.
כך למשל יש בדיעבד הקבלות רבות בהקשר לקריצ'ר ורגולוס אבל בסיום הספר השישי הם עדיין לכאורה רק דמויות שוליות רק הספר השביעי עם הפרק 'סיפורו של קריצ'ר' והסיום של כל הסדרה יאפשר לנו לזהות את מרכזיות המעשיה של רגולוס וקריצ'ר שמתקשרת עמוקות לסיפור הגדול עם וודלמורט, הארי וכמובן סנייפ. אנחנו מרחיבים על המבנה הטבעתי ומשמעותו בהרצאה 'שבעת הפוטרים' ובהרצאה החדשה על הספר השישי 'הורקרוקס: תולדות' (זום לייב + הקלטה על הספר השישי 25.1 )
4 מחשבות על “כשהארי ודמבלדור מתעתקים צד לצד”
ווואוווו ! הסבר מדהים תודה
טוב לשמוע מור! תודה לך
מעניין שהזכרת שהארי "קפץ כאילו חטף *מכת חשמל*", אבל לא שהפרק המקביל, שבו דמבלדור מת, נקרא "המגדל מוכה ה*ברק*" (שטרלוני הזכירה עוד קודם).
תוספת יפה עדי! נדמה לי שג'ון ריינג׳ר גם התייחס לזה אבל לא זכרתי את זה כשכתבתי אז טוב שהוספת.