פוטרקאסט הוא פודקסט עצמאי משובח על הארי פוטר שיצר, מפיק ומנחה מורן קלפר הנהדר. שותף לו יותם רוזנטל המוכשר שאחראי על העריכה, סאונד והמון הפתעות שהופכות את הפודקסט לחויה משודרגת. שלושה א.נשים שקוראים לראשונה את הארי פוטר, בכל פעם מתקדמים פרק או שניים ואז משוחחים על מה שקראו וחוו ומנסים לנחש גם את ההמשך.
אני (אמנון) התארחתי בפרקי ספיישל ובפרקי לייב של סיום עונות. מומלץ כמובן לעקוב ולשמוע את כל הפרקים עם הפאנל המקסים שכולל את אילור צחור, מיכאל תמרוב ושני סגל (ובמקור גם רוני קצובר).
ספיישל שבעת הספרים
שם הפרק באפליקציות: פוטרקאסט -עונה 2: סוד הקסם עם אמנון הלל
תיאור: פרק עם ספויילרים! נדבר עם אמנון הלל על ניתוחים ספרותיים של סדרת ספרי הארי פוטר ואיך הניחושים של חברי הפאנל משתלבים ומושפעים מאופן הכתיבה של רולינג.
על מה דיברנו בפרק?
- הרמיוני ושייקספיר
- המבנה הכיאסטי של הספר הראשון
- המקצוע היחיד שמשך את ג'יי. קיי. רולינג חוץ מכתיבה
- סגירות המעגל בין הספר הראשון לספר האחרון
- האלכימיה בהארי פוטר והקעקוע האלכימי של היוצרת
- השיעור הראשון של סנייפ ושפת הפרחים
- שאלות חשובות מהספר הראשון שיפתרו בהדרגה רק בספרים 5-7
- דובי והמהלך הכיאסטי
- קולין קריווי והמוות 'הכפול'
- הפרט החשוב שמופיע בשיר של מצנפת המיון במקור
- פרופסור שירה וולוסקי ושינוי הפרדיגמה
- חיות הפלא (הסרטים) – רמז מטרים שנכתב 15 שנה לפני הסרטים, רולינג על חיות הפלא והחיה שבאדם
חדר הסודות בתור משל לקריאה בספרי ילדים
שם הפרק באפקליקציות: פוטרקאסט – עונה 2: פרק 11 – הקראה בלייב, חלק ראשון
תיאור: אמנון מדבר במשך מספר דקות בפתיחת הפרק על הספר השני כעוסק בנושא של קריאת ספרים דרך היומן וכיצד דמויות שונות מגיבות אליו ודוגמאות נוספות.
ספיישל על הספר הראשון והספר השני
שם הפרק באפליקציות: פוטרקאסט – ספיישל: כל מה שלא ידעתם על ספרים 1 ו-2
תיאור: לקראת העונה השלישית, מורן ויותם בפרק מיוחד עם אמנון הלל על כל מה שלא ידעתם על הספרים הראשונים של הארי פוטר: מי אתה באמת לוקהארט, הקבלות בין הספר הראשון והשני, המבנה הכיאסטי וההשראה שג׳יי קיי רולינג לקחה מהמיתולוגיה היוונית. בלי ספויילרים אחרי הספר השני.
על מה דיברנו בפרק?
- גילדרוי לוקהרט – רמזים מטרימים והקבלות כחלק ממבנה כיאסטי ביחס לדמות, אנלוגיה לטום רידל, לוקהרט שנשכח בסיום.
- המבנה הכיאסטי של הספר השני
- רולינג ככותבת ויזואלית
- ההנצחה והזיכרון כנושא מרכזי בספר
- מירטל המייללת והרמזים המטרימים
- מבנה כיאסטי בספר הראשון – בין הראי של ינפתא לנסיעה מרציף תשע ושלושה רבעים
- תבנית הירידה למטה אל השאול
- ד"ר ביאטריס גרובס וההקבלות למיתוס של אורפאוס בשני הספרים הראשונים
- האגריד ופתרונות הקסם והאירוניה על 'גבולות הקסם'
- הומור ברבדים שונים בספרים הראשונים
נפרדים מהאגריד
שם הפרק באפקליקציות: פוטרקאסט: נפרדים מהאגריד;
תיאור: פרק מחווה מיוחד לזכרו של השחקן רובי קולטריין, שתמיד נזכור כהאגריד (הפרק כולל ספויילרים לשבעת הספרים). אמנון הלל יאיר פרטים חדשים על דמותו של האגריד, החל מבניית הדמות ועד רמזים מטרימים. חברי הפאנל ינחשו מה יקרה להאגריד בהמשך הספרים ועוד הפתעות!
על מה דיברנו בפרק?
- האגריד כדמות יציבה ומשמעותית אך לא משתנה
- אחת מחמש הדמויות הראשונות שהופיעו בראשה של רולינג ביום הראשון
- האגריד בתור הפייה הטובה האמהית
- ה'חסינות' הספרותית של האגריד מפני מוות והתמונה המנטלית שליוותה את היוצרת
- הבחירה של רולינג בשחקן
- העבר של האגריד
- תיקון השרביט שלו על ידי דמבלדור ושרביט הבכור
- מדרש השם של האגריד
- הכפילות באירועים עם הממסד
- חוויות האבל והבדידות של האגריד
- האגריד כאיש של דמבלדור (כבודו) בכל רמ"ח איבריו
- בין האגריד לדובי
- בין ניוט להאגריד
- האגריד והיייצורים החביבים שיודעים איך לדאוג לעצמם…
- העלילה המשונה עם גרעפ,
- רמזים מטרימים והקבלות סביב אמירותיו של האגריד
- שיחת הנזיפה להארי ורון
- האגריד כהפוגה קומית והומור מקרב סביב דמותו
- על המתנות של האגריד להארי לאורך השנים
- הדוויג והחיבור בין הארי להאגריד דרך חיית הפלא האהובה
- העור הקשה של האגריד והגנת אימו הענקית
- אנלוגיה בין האגריד למרי פופינס
- האגריד שיישאר לנצח איתנו
המחצית הראשונה של הספר השלישי
שם הפרק באפקליקציות: פוטרקאסט – עונה 3: גילויים חדשים על הספר השלישי (חלק א׳)
תיאור: מורן ויותם מארחים את אמנון לניתוח ספרותי מבריק של החצי הראשון של הספר השלישי, וכמו תמיד עם אמנון: הקבלות, רמזים מטרימים, השראות של רולינג ועוד המון פרטים מפתיעים שאין סיכוי שהכרתם לפני. פרק ללא ספויילרים מעבר לאמצע הספר השלישי (פרק 12).
על מה דיברנו?
- הפתיחה אצל הדרסלים בשלישי
- תמונת מראהM – W. קוסמים מוגלגים (Muggles – Wizards)
- הספר השלישי והרחבת נקודת המבט שלנו
- המראה בקלחת הרותחת והסמליות ביחס להארי כגיבור
- השוואה לראי של ינפתא וחשיפת היבט בזהות של הארי.
- החיה שבפנים שרולינג מזכירה בראיון על חיות הפלא.
- המפגש עם המורה החדש לפני תחילת השנה
- דגש על מסע פנימי של הארי בחוויות עם הסוהרסנים
- הסוהרסנים ובוגארט כמכשיר קסום רגשי פסיכולוגי ולא 'טכנולוגיה' של קסם
- הבוגרט בארון והשלדים בארון לפי שירה וולוסקי
- הסוהרסנים בחלום הילדות של רולינג
- הסוהרסנים כהדהוד ל'שר הטבעות' ול'מומו'
- הארי במחצית הראשונה של הספר כילד רגיל מאוד ילדי שעסוק באישור להוגסמיד ובקווידיץ'
תהליך הכתיבה של ג'יי. קיי. רולינג – סיום עונה 3 לייב
הפרק הוקלט לייב מול קהל עם הפאנל שקורא לראשונה על הבמה את פרקי הסיום של 'האסיר מאזקבאן'. לפני הפאנל התקיימה מיני הרצאה של כ-20 דקות של אמנון. הפרק
הפרק הוקלט לייב מול קהל עם הפאנל שקורא לראשונה על הבמה את פרקי הסיום של 'האסיר מאזקבאן'. לפני הפאנל התקיימה מיני הרצאה של כ-20 דקות של אמנון. הפרק לא עלה לשידור עדיין.
הספר השלישי – חלק ב' (אחרי סיום עונה 3)
שם הפרק באפקליקציות: פוטרקאסט – עונה 3: כל מה שלא ידעתם על הספר השלישי
תיאור: רגע לפני שמתחילים לקרוא את הספר הרביעי, מורן ויותם ישבו לשיחה עם אמנון הלל האגדי שגילה את כל מה שלא ידעתם או שמתם לב אליו בחלק השני של הספר ״הארי פוטר והאסיר מאזקבאן״.
על מה דיברנו?
- מחולל הזמן בספר השלישי – רמזים, הסבר לדברי דמבלדור, משמעות סמלית ועוד
- מבנה כיאסטי של הספר השלישי – פתיחה וסגירת מעגל בסיום +מרכז
- החלום של הארי עוקב אחרי משהו כסוף ביער כרמז מטרים מורכב
- משחקי הקווידיץ' כרמזים מטרימים ותבנית מוקטנת של מה שקורה בספר
- מדרשי שמות (לופין, סנייפ, סיריוס, פטיגרו)
- המורכבות הפסיכולוגית של הספר השלישי
הספר הרביעי – פרק הפתיחה (עם ספויילרים)
שם הפרק באפקליקציות: פוטרקאסט – עונה 4: פרק בונוס – אמנון הלל
תיאור: פרק קצר בהפתעה, מורן ויותם בשיחה עם אמנון הלל, על הפרקים הראשונים של הספר הרביעי, חיות הפלא ורמזים מטרימים בספר הרביעי, שכדאי לשים לב אליהם.
על מה דיברנו?
- הפתיחה בפרק שאינו צמוד בהארי כמו בפתיחת הספר הראשון
- הקשר בין מה שקרה בפונדק בהנגלטון הקטנה לתמה מרכזית על האמת ומסקנות מוטעות
- קשרים כיאסטיים בין הפתיחה של 'גביע האש' לעומת 'חדר הסודות' ו'הנסיך חצוי הדם'
- וולדמורט ויחסו אל חפצים ואנשים
- חיות הפלא ובע"ח בתור משהו מרכזי שבלעדיהם העלילה כמעט מתפרקת
- קשר כיאסטי בין פתיחת הראשון, פתיחת הרביעי ופתיחת השביעי
על מאבק ותקווה – פרק ספיישל מלחמה –
שם הפרק באפליקציות: פוטרקאסט – עונה 4: על מאבק ותקווה- אמנון הלל
תיאור: אמנון יספר לנו על הדימיון בין המאבק בעולם של הארי פוטר למאבק של ישראל ב2023, איך כל אחד יכול למצוא את עצמו חלק משמעותי ותורם ואיך מתמודדים עם זיכרון בלי לשקוע בו. אנחנו נעבור את זה, ביחד. שימו לב: הפרק מכיל ספויילרים משמעותיים.
על מה דיברנו?
- נאום דמבלדור לתלמידים בסיום הספר הרביעי והבחירה בנכון על פני הקל
- שידורי 'מבט לפוטר' וההשוואות לשידורי הרדיו במלחה"ע השנייה
- הייחוד של מסדר עוף החול ודרכי המאבק שלו ומי יכול להצטרף
- מוטיב הגיבור שמוכן להיאבק גם בקרב שנראה אבוד
- הבוגרט בחמישי והאחים של מולי וויזלי
- התייחסויות של הסופרת בעקבות המלחמה
- הראי של ינפתא וההקשר המיתולוגי והאקטואלי ועוד
רדיקולוס – על הומור ותפקידו בהארי פוטר – ספיישל מלחמה
שם הפרק באפליקציות: פוטרקאסט – עונה 4: רדיקולוס – עם אמנון הלל
תיאור: בתקופת המלחמה, אנחנו פה איתכם בפרק בונוס מיוחד. בפרק שונה, אמנון יספר לנו על חשיבות ההומור בסדרה, הומור שגם ברגעים האפלים ביותר, עורר תקווה ונתן כוח להמשיך במלחמה נגד האופל. הפרק מכיל ספויילרים משמעותיים לשבעת הספרים.
על מה דיברנו?
- התייחסויות של הסופרת להומור בספרים
- כשהארי מסביר בעלילה על חשיבות ההומור
- ההומור של התאומים ככלי למאבק ותקווה
- 'לדפוק וויזלי' ולעוף מהוגוורטס – סצינת העזיבה של פרד וג'ורג
- קטעי הומור שזורים בעלילה הקודרת
- הומור עם רבדים שונים של משמעות
- שידורי 'מבט לפוטר' ומרכזיות ההומור
- פיבס ושיר הסיום
- ההומור שמאפשר לנו לעבור עם הארי את המסע
שמעתם את הפרקים עם אמנון? כתבו לנו איך היה ואפשר גם להתייחס לתוכן ולשאול שאלות בתגובות כאן
7 מחשבות על “סוד הקסם בפוטרקאסט”
תודה רבה!
יש לי עוד כמה שאלות מסקרנות בקשר לסוף הרביעי:
1. איך הארי חזר דרך גביע הטורניר בחזרה להוגוורטס, הרי מפתח-מעבר זה חד-צדדי!
2. איך ברטי קראוץ' תכנן שהארי וסדריק יעברו דרך גביע הטורניר בדיוק ברגע שהוא פועל? (למרות שבפועל זה מה שקרה).
3. התיאור של הגביע בספר הוא: "לאורו הזהוב [של הגביע] הארי ראה את המבט המשתוקק על פניו של סדריק" – והרי מפתח-מעבר אמור לזהור באור כחלחל!
אשמח אם תענה לי על התשובות:)
1. אף אחד לא אמר שמפתח מעבר צריך להיות חד צדדי. קראוץ הבן סידר שהוא יהיה כפול.
2. אנחנו לא יודעים איך עובד הקסם הזה לפרטים. מניח שקראוץ' הבן סידר שמגע ראשון מפעיל את המעבר והוא היה שם בסביבה לוודא שהארי ינצח וייגע בגביע.
3. מפתח מעבר רגיל זוהר בכחלחל רגע לפני שהוא פועל אבל זה לא קשור לאור של הגביע.
באופן כללי – יש המון פרטים על העולם שפשוט אפשר להשלים מהדמיון והספר לא יכול להתעכב על הכל גם אם הסופרת לעצמה תכננה או חשבה על הדברים.
זה לא ממש קשור, וזו גם שאלה די שטחית שקשורה לקו העלילה ולא מעבר, אך הייתי רוצה לדעת מדוע וולדמורט החליט להעביר את קווירל למשרת המורה להתגוננות מפני כוחות האופל. וולדמורט הטיל על המקצוע קללה בעצמו, ולכן וולדמורט די הפיל את עצמו מהבחינה הזו. הייתי מבינה לולא קווירל היה מורה בהוגוורטס בכל מקרה, כי וולדמורט היה צריך כרטיס כניסה להוגוורטס, אבל היו לו את כל הקלפים פתוחים בדרך הרבה פחות מסוכנת, אז למה הוא לא עשה את זה? זה פשוט נשמע קצת מוזר להכניס את הסיכוי הכי טוב שלך לשרוד לתוך קללה שאתה בעצמך הטלת, כשיש לך אופציה אחרת
(כנ"ל לגביי דמבלדור וסנייפ בנסיך חצוי הדם, אך את זאת אפשר להבין מפני שדמבלדור ידע שסנייפ ייאלץ להרוג אותו וזו יכולה להתפרש בתור הקללה, והיה צורך שסלגהורן יחזור)
אם אתה יודע, אשמח לתשובה!
אני מניח שלא וולדמורט החליט מה קווירל ילמד. קווירל לימד בעבר חקר מוגלגים וכשחזר להוגוורטס, דמבלדור כמנהל שיבץ אותו במשרה הפנויה. וסביר להניח שוולדמורט (שתכנן לגנוב את האבן בסוף יולי מגרינגוטס) כבר האמין ששנה שלמה לגמרי תספיק למזימה.
לגבי סנייפ -נראה שדמבלדור ידע שאחרי שהוא יהרוג את דמבלדור בתוך שנה, הוא יתמנה למנהל. ובנוסף דמבלדור היה צריך לגייס את סלגהורן ולהשיג את הזיכרון ולכן לתת לו את משרת המורה לשיקויים.
במינוי של סנייפ למשרת ההתגוננות מפני כוחות האופל דמבלדור גם מחזק את המשחק הכפול של סנייפ והאמון של וולדמורט בסנייפ.
תודה!
היי!
לא כל כך מובן לי איך קווירל לימד חקר המוגלגים לפני שהארי נכנס להוגוורטס, הרי האגריד אומר להארי בספר הראשון במפורש: "הוא נלחץ מהתלמידים, פוחד מהנושא שהוא מלמד" – מובן לכאורה שהוא כן לימד התגוננות מפני כוחות האופל גם לפני שהארי נכנס להוגוורטס. ואם כן – השאלה מתחזקת: הרי דמבלדור אומר בספר השישי: "מאז, אף מורה להתגוננות מפני כוחות האופל לא שרד אצלנו יותר משנה" וגם ידוע לנו שהמקצוע הזה מקולל – אז איך קווירל לימד אותו יותר משנה?
אני הבנתי (בקריאות חוזרות אחרי שלמדנו על הקללה) את האמירות של האגריד שקווירל 'נלחץ מהתלמידים' וכו' במובן של המפגש של קווירל מחוץ לכיתה עם אנשים והגמגום כמו הארי שהוא לוחץ לו את היד בקלחת הרותחת. לא מוזכר ישירות שהוא לימד כבר שנה.