כשהארי ודמבלדור מתעתקים צד לצד

בין דמבלדור שמרגיע את הארי בפתיחת הספר השישי ש"אין סיבה לחשוש (…) כי אתה איתי", לבין דמבלדור של "אני לא דואג, הארי, (…) אני איתך." לקראת הסיום, נוצרת הקבלה מרגשת כחלק ממהלך כיאסטי מבריק בין הפרקים.
דמבלדור והארי בקינגס קרוס
איור: Jenny Dolfen

דוגמאות לרמזים מטרימים והקבלות טבעתיות בתוך הספר השישי


האירועים בפתיחת הספר השישי (אחרי פרקי הפתיחה מנקודת מבט שאינה צמודה להארי – 'השר ההוא' ו'מבוא ספינר') מתבררים כרמזים מטרימים מורכבים שמקבלים מימוש והקבלה סימטרית בפרקים שמולם – לקראת סיום הספר השישי.

היציאה להרפתקה יחד

הפרק השלישי נפתח כשהארי אצל הדרסלים, ממתין באי אמון להופעתו המתוכננת של דמבלדור בלילה. הארי "נרדם כשלחיו דבוקה אל שמשת החלון הקרירה, משקפיו שמוטים על העוקם ופיו פתוח לרווחה. ההבל הערפילי שהשאיר פיו על השמשה ניצנץ באור הכתום של פנס הרחוב שבחוץ, והאור המלאכותי מחק מפניו את הצבע ושיווה לו מראה רפאים מתחת לרעמת שערו השחור והפרוע." (הנסיך חצוי הדם, צוואה וקול צווחה, עמ' 42, תרגום גילי בר הלל כאן ובהמשך ). כשהארי מבחין בדמבלדור בחוץ, הוא "קפץ כאילו חטף מכת חשמל" (46) ותוך כדי אריזה הוא "קפא על מקומו, טלסקופ פליז בידו האחת וזוג נעלי ספורט בשנייה." (46) . הארי עדיין אוחז בטלסקופ הפליז כשהוא נכנס בעקבות דמבלדור לסלון. אל התיאור של הארי הישן ומשמעות הטלסקופ עוד נשוב בסיום.

בינתיים, נזכור שדמבלדור מזמן את קריצ'ר שמתעתק לדרך פריווט ומזכיר כמשהו שולי את העובדה שרגולוס בלק מת וגם סיריוס ויש לברר אם הארי אכן בעליו של הגמדון ושל בית גרימולד. המנהל לבוש גלימת מסע שחורה ומבקש מהארי שייקח עמו את גלימת ההעלמות. דמבלדור מפטיר: "ועכשיו הארי, בוא נצא אל הלילה, לחזר אחרי אותה פתיינית הפכפכה, ההרפתקה." (צוואה וקול צווחה, עמ' 56). המנהל לוקח את הארי בהתעתקות צד לצד אל העיירה בה מסתתר סלגהורן.

אין סיבה לחשוש כי אתה איתי

דמבלדור מסביר אז להארי בפשטות: "אני חושב שאין סיבה לחשוש שתותקף דווקא הערב." (…) "כי אתה איתי." (הנסיך חצוי הדם, הוראס סלגהורן, עמ' 57-58, תרגום גילי בר הלל כאן ובהמשך). בעקבות הפרסום של משרד הקסמים, הארי שואל בדאגה : "בעלון היה כתוב משהו על חיז"לים. מה זה בדיוק?" (61) ודמבלדור עונה בשלוווה שאלו גוויות שהונפשו על ידי קוסם אפל.

המפגש עם סלגהורן

כשהשניים מגיעים אל הבית בו מסתתר סלגהורן הם מבחינים בדם שנמרח על הקירות אבל דמבלדור מגלה את התרמית כי הוראס שכח לשים את האות האפל מעל הבית. דמבלדור שותה עם סלגהורן "לזכר ימים עברו" (עמ' 64) ומראה לו את היד הבריאה עם הטבעת והאבן הסדוקה. סלגהורן מספר כבדרך אגב על רגולוס כשהוא מזכיר את המוות של סיריוס: "ורק סיריוס בלק שובץ בגריפינדור! (…) קיבלתי את אחיו רגולוס, כשהוא התחיל ללמוד (…)" (68).

סלגהורן מסביר להארי שהוא חושש מהצהרת נאמנות פומבית למסדר עוף החול משום ש"[ו]אף על פי שהם כולם שם אצילים ואמיצים וכל זה, אני אישית לא מתלהב מאחוזי ההישרדות שלהם-" (70). לפני הכניסה ל'מחילה', דמבלדור משוחח עם הארי ביחידות במבנה אבן שמשמש ארון מטאטאים ומדבר על האובדן של סיריוס וגם מציע להארי לשתף את רון והרמיוני בדברים חשובים כמו הנבואה ולא להסתגר מפניהם.

איור: Joe Kemp

לקראת הסיום – היציאה למערה וסגירות המעגל

בפרקים לקראת הסיום (25-27) נמצא אינספור הקבלות והתייחסויות מהדהדות למה שקרה בפתיחה. דמבלדור שוב בגלימת מסע שחורה ושוב מבקש מהארי להביא איתו את גלימת ההיעלמות לקראת ההרפתקה הלילית במערה (שנגלה בשביעי שקריצ'ר התעתק ממנה פעמיים בנסיבות מכריעות כי אדונו הקודם פקד עליו). הפעם הארי מייד מעדכן את רון והרמיוני שהוא יוצא לחפש הורקרוקס ומרגיע אותם "אני אהיה בסדר, אני אהיה עם דמבדלור' (501).

כמו בפתיחה, הארי עוד לא עבר טסט בהתעתקות והוא חושש בלבו שיהרסו הכל ויפיע קילומטרים ממקום היעד ודמבלדור מרגיע אותו: "אל דאגה, (…) אני שוב אוכל לעזור לך." (500) השניים שוב מתעתקים צד לצד והפעם לסלע בים. שוב יש דם מרוח על הקירות – דמו של דמבלדור ואז של הארי בכניסה למערה. כשהארי רואה את החיז"לים הוא צועק בבהלה: "יש גוויות בתוך המים!" (…) "כן," אמר דמבלדור בנחת" (511). דמבלדור מסביר בשלווה שאין מה לפחד מהמוות ומהחשכה. אותם חיז"לים שכמעט גוררים את הארי למוות נורא באגם ובדיעבד נגלה בשביעי שגררו את רגולוס האמיץ שהקריב את חייו.

אני לא דואג, הארי, – אני איתך.

דמבלדור מסרב להצעה של הארי שהוא (הארי) ישתה מהקערה "כי אני הרבה יותר זקן, הרבה יותר חכם והרבה פחות חשוב," (515) ואז מכריז: "לחייך, הארי." (שם). הוא שוב שותה ונזכר בימים עברו תחת ההשפעת השיקוי הנורא של וודלמורט ומאפשר להארי לקחת את הקמע שאמור היה להיות הורקרוקס אך יתברר כמזוייף. הקמע עם הפתק החידתי (הכיאסטי בפני עצמו!) של ר.א.ב שיתגלה בספר השביעי בתור רגולוס האמיץ שבהחלט היה יכול גם כן להשתבץ בגריפינדור.

ביציאה מהמערה, הארי מנסה להרגיע את דמבלדור הגוסס "אל תדאג…" ודמבדלור משיב בהיפוך מרגש לעומת הפתיחה: "אני לא דואג, הארי," אמר דמבלדור (…) "אני איתך." (522). דמבלדור יגסוס כתוצאה מהקללה של הורקרוקס הטבעת שיצרה את היד השרופה החידתית מהפתיחה. בפעם הזו ההטעיה פועלת היטב על דמבלדור כי דראקו, לעומת סלגהורן, דווקא זכר לשים את האות האפל מעל מגדל האסטרונומיה בטירה.

שם במגדל האסרונומיה, כפי שהפרשן ג'ון גריינג'ר מציין באופן מבריק, נקבל סגירה לתיאור החוזר בפתיחה של הארי עם הטלסקום ביד ותיאורי השינה שלו. הפעם הארי יעמוד משותק על ידי דמבלדור במגדל האסטרונומיה , צופה במותו המזעזע לאחר מכן, למטה במדשאות, יתקרב עם האגריד למרגלות המגדל, ודמבלדור יתואר כמעט בדיוק כפי שתואר הארי בפתיחת הספר: "עינו של דמבלדור היו עצומות; לולא הזווית המוזרה של רגליו ושל ידיו, אפשר היה לחשוב שהוא ישן. הארי הושיט יד, יישר את משקפי החרמש על האף העקום ומחה בשרוולו זרזיף דם מהפה." (549) .

מה שהודגם כאן הוא רק חלק מרצף ההקבלות בין הפרקים האלה וכמובן שכל הספר השישי (כמו יתר הספרים בסדרה) בנוי ממבנה טבעתי פנימי של אותו הספר, עם קשרים רבים על המבנה הטבעתי – כיאסטי של כל שבעת הספרים .

רק בקריאות חוזרת של כל הסדרה אפשר להתחיל לפרש את המבנה הטבעתי המבריק בהקשר זה. המבנה נותר סמוי משום שסגירות המעגל בסיום הספר השישי הן חידתיות לרוב ומתבררות רק אחרי שקראנו את הספר השביעי שמהווה מפתח להבנה שלמה של הסיפור.

כך למשל יש בדיעבד הקבלות רבות בהקשר לקריצ'ר ורגולוס אבל בסיום הספר השישי הם עדיין לכאורה רק דמויות שוליות רק הספר השביעי עם הפרק 'סיפורו של קריצ'ר' והסיום של כל הסדרה יאפשר לנו לזהות את מרכזיות המעשיה של רגולוס וקריצ'ר שמתקשרת עמוקות לסיפור הגדול עם וודלמורט, הארי וכמובן סנייפ. אנחנו מרחיבים על המבנה הטבעתי ומשמעותו בהרצאה 'שבעת הפוטרים' ובהרצאות נוספות.


שיח כישוף

כאן ניתן להתייחס ולהגיב לגופו של המאמר.
לשאול, להרחיב, או לחלוק. אנחנו אוהבי שיח ונשמח להתייחס באם נוכל להעשיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סוד הקסם
סוד הקסם

הישארו מעודכנים

עידכונים, תכנים חדשים ועוד הפתעות פוטריסטיות מעניינות

תוכן עניינים

הכי מעניין

הכל מעניין, אבל הנה כמה מאמרים שמוגלגים אוהבים במיוחד

איור: Joe Kemp
הקשר המרגש בין דראקו מאלפוי לדובי שרולינג מסתירה בין השורות. על שרביט העוזרד וליבת החד קרן שבוחר את הקוסם.
איור: Jenny Dolfen
מדוע ג'יי. קיי. רולינג מצטטת בספר השביעי מתוך הברית החדשה ומה הקשר העמוק אל ההורקרוקסים של וולדמורט?
איור: Raymon Mallari
לונה לאבגוד שנראית מוזרה ותמהונית, אחת שצריכה עזרה ותמיכה ובטוח לא מי שתתמוך באחרים/ות, מתגלה כמלאה בחמלה ואהבה ויכולת טיפולית בהארי ובנו גם ברגעי האובדן והייאוש הקשים ביותר.

הצטרפו לינשופייה של סוד הקסם

בואו והירשמו לקבלת עידכונים חמים, תכנים איכותיים על הארי פוטר ועוד הפתעות פוטריסטיות מעניינות.
גלילה למעלה
רוצה לדבר?

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס שכאן ונחזור עם תשובה בהקדם

איך אפשר לחזור אליך?

ניתן לחזור אחורה לבדוק את תוכן הפניה, או לסיים ולשלוח

אימייל:
sodhakesem.hp@gmail.com
טלפון: 052-8313317
זמינים גם ב:
פייסבוק או אינסטגרם

איזה יופי שהצטרפת לינשופייה
של סוד הקסם
🦉
ינשוף יישלח לביתך בקרוב.

*כדאי לבדוק גם את תיבת קידומי מכירות
או ספאם (מוגלגים, שיהיו בריאים…)