החל מהופעת הספר החמישי החלו קוראים להבחין בקשרים והקבלות בינו לבין הספר השלישי בסדרה. נראה אכן שג'יי. קיי רולינג משקפת והופכת או מנגידה אמירות, אירועים ותהליכים בין הספרים ששניהם במובהק עוסקים גם בסיריוס בלק ונמצאים משני צדדיו של הספר הרביעי כמרכז הסדרה והציר שלה.
נבחן למשל מבחר דוגמאות מהספרון המצויין של ג'ון גריינג'ר (John Granger ) על קומפוזיציית הטבעת בהארי פוטר. גריינג'ר ליקט הקבלות שהעלו לרשת אחרי הספר החמישי דוקטור ברט קנדול, ג'ויס אודל ופרשנים אחרים של הסדרה, והוסיף עליהם קשרים מבריקים נוספים.
האסיר מאזקבאן | מסדר עוף החול |
הארי פוגש בסוהרסנים לפני תחילת השנה ברכבת להוגוורטס. פאדג' שלח אותם כדי להגן על הארי | הארי פוגש בסוהרסנים לפני תחילת השנה ליד ביתו. אמברידג' שלחה אותה כדי לפגוע בהארי |
הארי פוגע בדודה מארג' אך משרד הקסמים לא פועל לסלקו מהוגוורטס | הארי מציל את בן דודו דאדלי מהסוהרסנים אך משרד הקסמים פועל לסלקו מהוגוורטס |
האגריד מלמד על ייצור מיתולוגי מעופף (היפוגריף) שמשמש בסיום למשימת הצלה מוצלחת של סיריוס | האגריד מלמד על ייצור מיתולוגי מעופף (פגעסוס) שמשמש בסיום ל'משימת הצלה' כושלת של סיריוס |
מחולל הזמן מוצג לראשונה | מחוללי הזמן מושמדים |
הארי עד לראשונה לנבואה אמיתית של פרופסור טרלוני על זנב תולע ועליית אדון האופל | הארי עד לזכרון הנבואה האמיתית הקדומה של טרלוני על וולדמורט |
בריחה של אסיר חף מפשע מאזקבאן (סיריוס) | בריחה של עשרה אוכלי מוות אשמים מאזקבאן |
לופין מחסל את הבוגארט בשיעור המכ"ה | לופין מחסל את הבוגארט בגרימולד 12 |
הארי מתאמן בהפקת פטרונוס | הארי מאמן את חברי צ"ד בהפקת פטרונוס |
סיריוס בלק מוצג | סיריוס בלק נהרג |
הארי יורד מתחת לאדמה אל הצריף המצווח, רוצה להרוג את סיריוס אך סיריוס ניצל | הארי יורד מתחת לאדמה למחלקת המסתורין, רוצה להציל את סיריוס אך סיריוס נרצח |
סנייפ רותח על הארי בסיום ומשוכנע שהוא אחראי לחילוץ סיריוס ממוות | הארי רותח על סנייפ בסיום ומשוכנע שהוא אחראי למותו של סיריוס. |
הארי עולה על הרמיוני רק בבחינה אחת – התגוננות מפני כוחות האופל | הארי עולה על הרמיוני רק בבחינה אחת – התגוננות מפני כוחות האופל |
מבוסס על: Granger, John, Harry Potter as Ring Composition and Ring Cycle. Unlocking Press. 2010. pp 119-122
כשנשאל ברט קנדול (Brett Kendall), אחד מהראשונים שפרסמו דוגמאות למבנה הכיאסטי כבר אחרי הספר החמישי (2003), כיצד התחוור דווקא לו המבנה הסמוי ולא למליוני קוראים אחרים ברחבי העולם , התברר שבמקצועו הוא חוקר אמריקאי של התנ"ך והברית החדשה שמתמקד בעבודותו במבנים כיאסטיים.
כשזיהה חזרות וניגודים לא האמין קנדול תחילה שג'יי. קיי. רולינג מכירה וכתבה את היצירה שלה במבנה הקלאסי שמאפיין את התנ"ך, הברית החדשה, האליאדה ועוד. רק לאחר שקרא מאמרים של ג'ון גריינג'ר על הספרים הראשונים בסדרה עם התשתית הנוצרית הסמויה והאלכימיה הנסתרת, החל לבחון ברצינות את הקשרים ולפרסם ברשת.
מטבלת ההקבלות (חלק מהקבלות רבות נוספות!) ניתן לראות שמדובר לא רק על חזרה סימטרית אלא שההקבלות בספר החמישי מבטאות ומבליטות את הדרדרות המצב של הארי ושותפיו וכן הדרדרות הממסד והמצב הכללי בחברה הקסומה.
מעבר לכך שהספר השלישי והספר החמישי הם הספרים של סיריוס ולהקבלות נוספות רבות שניתן למצוא מעבר לטבלה שהוצגה כאן, ניתן לראות למשל שבאופן כללי הספר השלישי מהווה הכנה ויסודות חשובים הן בהקשר להצגת הממסד והריקבון שבמוסדותיו ואנשיו (הרבה לפני עליית וולדמורט), והן ביחס להתנגדות לו.
כמו בספר החמישי, גם בספר השלישי הממסד המתערב בהוגוורטס בצורה בוטה כשפאדג' שלח את הסוהרסנים בניגוד לעמדת דמבלדור, כביכול לטובת התלמידים והגנה עליהם. המשרד שלח את מקנייר בתור תליין (אוכל-מוות לשעבר) להרוג ייצור חף מפשע ללא צדק וללא משפט, הודות לקשרים משפחתיים של אוכל-מוות מושחת (לוציוס). המשרד לא היה מוכן לשמוע שייתכן וסיריוס חף מפשע או לקבל את המילה של לופין כאדם זאב וכך הלאה.
מתוך ההתנהלות הזו מתחילה כבר בספר השלישי לצמוח התנגדות של תלמידים שבהמשך בספר החמישי יהפכו ל'צבא דמבלדור'. כך למשל אי-הנחת של הרמיוני עם בקביק מובילה אותה ואת רון והארי לתחקירים ונסיונות לגיבוש הגנה על בקביק ופעולות ישירות ואמיצות שהן הבסיס לצ"ד. בשלב מוקדם זה בספר השלישי התלמידים אינם המובילים אלא אלבוס עצמו שמסייע ישירות ובעקיפין (כגון עם מחולל הזמן).
גם הכיתה של לופין היא סוג של חממה שתצמיח בחמישי את צבא דמבלדור. רמוס לופין העצים כל תלמיד ביכולות הקסם ובכלל בבטחון עצמי. הוא מחזק ומטפח לא רק את הארי אלא גם את נוויל לונגבוטום שיהפוך דמות מפתח בצ"ד. לופין הוא ששותל בהארי את החוויה של הוראה משמעותית, מלמד אותו להפיק פטרונוס ובעצם יוצק את היסודות להארי בתור מורה בצבא דמבלדור בחמישי. לופין גם מעודד את הרמיוני ומחזק אותה בסיום עם כל התחקירים והגילויים לגביו. הוא מבטא הערכה לאומץ שלה וליוזמה – תכונות שיאפשרו את הקמת צ"ד והובילו בעבר להקמת המסדר. גם דמבלדור מחזק אותה ומכשיר אותה לא פחות מאשר את הארי עם מחולל הזמן והאמון שנותן בה.
בספר השלישי פגשנו משימת הצלה מוצלחת שבה שהחבורה הצעירה מצילה את סיריוס ועוקפת בסיבוב את חברי המסדר הבוגרים. אנשי המסדר המעיטו ביכולתם של הצעירים בשלישי – הם מסתירים מידע לגבי סיריוס מתחילת הספר וארתור ווויזלי צוחק על רון והארי ששום קוסם בן 13 לא ילכוד את סיריוס בלק.
הסופרת מכינה אותנו למהפך שמבשיל בספר החמישי (וממשיך עד השביעי). ב'מסדר עוף החול' נפגוש את הרמיוני כיוזמת ומבצעת מחוננת שמקימה את צ"ד ואת הארי כמורה שכמו לופין שמצליח לתמוך ולחזק את כל תלמידיו. הארי מאפשר לנוויל התקדמות מטאורית (שתבשיל לגמרי בשביעי). הפעם הממסד שלח כדי "להגן" על התלמידים ו"לטובתם" לא את הסוהרסנים אלא את דולורס אמברידג' המרשעת כמפקחת עליונה וכמורה. ההתנגדות של 'צבא דבמדלור' היא ההמשך והשכלול של היסודות שפגשנו בשלישי. את משימת ההצלה המוצלחת של סיריוס תחליף 'משימת ההצלה' (כמו הכיתוב האירוני על התגים במשרד הקסמים) כושלת, ללא ידיעתו של דמבלדור. צ"ד יפגשו עם חברי המסדר הבוגרים לשיתוף פעולה אבל הפעם אין הפי אנד וסיריוס יעבור לנצח אל מעבר לפרגוד.
כשיצא הספר השישי והלפני אחרון, התברר שגם בו יש קשר עמוק של שיקוף והדהוד בעשרות היבטים אל הספר השני בסדרה וכמובן שבספר השביעי בולטים עוד יותר הקשרים אל הספר הראשון גם מעל פני השטח בעלילה. על הקשרים וההקבלות כחלק מהמבנה הכיאסטי של הסדרה אנחנו מרחיבים בהרצאות וכאן בבלוג.
3 מחשבות על “הספר החמישי וגילוי המבנה הכיאסטי של הארי פוטר”
יש לי סיכומים עם עשרות דוגמאות של כיאסטיות בין כל זוג ספרים וגם בתוך כל ספר.
יש גם מקרים של נושאים כיאסטיים שנמצאים בתוך זוגות ספרים כיאסטיים…וגם במרכז הכיאסמה בספר הרביעי (למשך מירטל המייללת שמופיעה בחדר הסודות ובנסיך חצוי הדם…ובגביע האש. אוליבנדר שמופיע באבן החכמים ואוצרות המוות…ובגביע האש. ולאחר ההרצאה האחרונה שלך, יש גם את נושא המראות שמשקפות יותר מאשר רק את המתבונן בהם, שמופיעות באבן החכמים (אנפתי) ובאוצרות המוות (המראה שהארי קיבל מסיריוס שהראה לו את אברפורת')…ובגביע האש יש את מראת האויבים של מודי.
נהדר רון! יש באמת כל כך הרבה הקבלות ובכל קריאה אפשר לגלות ולהבחין בנוספות בין הספרים ובתוך הספרים.
לגבי המראות (באיזה הרצאה היית אגב?) אתה צודק שיש גם שיקוף כיאסטי. בנוסף למה שכתבת, בשביעי למשל מוזכר גם שוב הראי של ינפתא והארי חושב שהוא מבין מה דמבלדור באמת יראה בראי כאזכור לסצנה בספר הראשון. וראי חשוב ביותר (וסמוי יחסית) הוא הראי התלוי באחוזת מאלפוי שבו הארי כמעט לא מזהה את עצמו עם קללת העקיצה של הרמיוני. במובן הסמלי זה קורה בדיוק במשבר הגדול של האמונה בדמבלדור, בפיתוי לאוצרות המוות ובספקות קשים לגבי הדרך. הבבואה שנשקפת מבהילה אותו פיזית אבל יש כאן שיקוף חשוב כשבדיוק כמה רגעים לאחר מכן דובי יקריב את חייו למענו וימות ובחופרו את הקבר, האבל, הגיון והאהבה ומעשיו של דובי יאפשרו להארי להתחבר מחדש לזהות שלו, להתפכח מהפיתוי לאוצרות ולהתחיל את מסע הבחירה מחדש באמונה בדמבלדור והמסע שייעד לו.
היי רון, יש אפשרות לקרוא את הסיכומים? נשמע מעניין מאוד!
תמר