קווידיץ' זה החיים

לפתור את חידת הקווידיץ' – כיצד הסופרת שתלה רמזים מטרימים מרתקים במשחקי הספורט שהופכים לתבנית מוקטנת של המתרחש בספרים.
הארי בקווידיץ

מראיין: באיזה מידה של תשומת לב את מתכננת את הספרים שלך?
רולינג: "כל כך בתשומת לב שלפעמים אני מרגישה כאילו הראש שלי הולך להתפוצץ."

(Red Nose Day Chat, BBC Online, March 12, 2001)

הספורט האהוב על הקוסמים שימש את רולינג לא רק כמקבילה למשחקי הספורט המוגלגים וכהפוגה קומית בעלילת הסדרה, אלא שהיא יצרה תבנית רומזת של מהלכים והתרחשויות בקווידיץ' שבאופן סמוי מנבאות אירועים בעלילת הספרים עצמם. בקריאות חוזרות של משחקי הקווידיץ' לאורך הסדרה, אין ספק שיש מתאם (קורלציה) בין המתרחש במגרש הספורט לבין מה שיקרה בעלילת הספר שבו המשחק מופיע ולפעמים גם לעלילת הספרים הבאים.

פרשנים כגון אמילי סטרנד וג'ון גריינג'ר הבחינו בקשרים שונים בין הקווידיץ' לנרטיב של הסיפור בהארי פוטר והציעו גם היבטים סמליים שיש בקווידיץ' ביחס לסיפור הגדול. משחקי הקווידיץ' מהווים ממש תבנית מוקטנת שמבשרת באופן נסתר את המתרחש מחוץ לקווידיץ'.

איור: Joe Kemp

קווידיץ' בספר הראשון – חידת מפתח לספר כולו

משחק הקווידיץ' הראשון של הארי בספר הראשון הוא 'גריפינדור נגד סלית'רין' כשברור שהמאבק בסלית'רינים בספורט מקביל לקונפליקט המרכזי בספר ובסדרה כולה. הארי וחבריו לבית גריפינדור מתמודדים לא רק נגד בית סלית'רין בקווידיץ' אלא כנגד היורש של סלית'רין ותומכיו.

במהלך המשחק הראשון נתקע מרקוס פלינט, הקפטן של סלית'רין, בהארי במתכוון כדי למנוע ממנו להגיע לסניץ' וכמעט שמצליח להפיל אותו מהמטאטא. פלינט קולע בלי בושה את הקוואפל בשער הריק חמש פעמים ברצף כשכולם הפסיקו לשחק ומתבוננים בהארי נאבק במטאטא המקולל. כמו בחיים, כך גם בספורט – הסלית'רינים משחקים מלוכלך ומשתמשים (כפי ששמענו בשיר של המצנפת) בכל האמצעים להשגת מטרתם האנוכית.

במשחק הראשון נפגוש תבנית עיקרית של הספר הראשון – הארי כמעט שנרצח על ידי המשרת הסמוי של וולדמורט שהתחזה למורה. כמו בספר כולו, רון והרמיוני (והארי) משוכנעים שסנייפ אשם ושהוא מקלל את המטאטא. כך הם ואנחנו מפספסים את התמונה הגדולה שבה סנייפ בצד של הטובים להגנת הארי ודווקא קווירל הוא האשם האמיתי והנסתר. הבעיות מתחילות כשדמבלדור לא בסביבה להגן על הארי בקווידיץ' הראשון, בדיוק כמו בסיום כשדמבלדור יצא מהוגוורטס כשקווירל-דמורט ניסה לגנוב את האבן ולרצוח את הארי.

גם האהבה שגוברת על כל קסם והפכה את הארי להיות שוב ושוב 'הילד שנשאר בחיים' משחקת תפקיד סמוי חשוב בקווידי'ץ הראשון. סנייפ שנשבע להגן על הארי בשל אהבתו ללילי ביצע קללות נגד כדי להציל את הארי מנפילה וגם הרמיוני פועלת מתוך אהבה וחברות כדי להגן על הארי ומפילה את קווירל בטעות. גם בקווידיץ וולדמורט ומשרתו נכשלים בגלל האהבה שאותה וולדמורט הוא לא מבין.

ובחזרה להרמיוני החריפה – היא מפגינה בקווידיץ' הגיון והסקה לוגית וידע כדי לפצח את חידת המטאטא הסורר עם סנייפ הממלמל בריכוז לעבר הארי , תוך שהיא משתמשת בלהבות קסומות להסיח את דעתו של סנייפ. וכך גם לאחר מכן בסיום, בדרך לאבן החכמים, הרמיוני תשתמש בשכלה החריף לפתרון חידת השיקויים של סנייפ כדי לעבור בבטחה דרך הלהבות הקסומות שהפעיל סנייפ. כמו בקווידיץ', כך בחידת השיקויים, הרמיוני מציעה פתרון מצויין לחידה אבל טועה במסקנה הסופית לגבי סנייפ ופעולותיו.

בקוודיץ' הארי נאבק יחד עם חבריו לקבוצה באוויר ועם חבריו בקהל (שמעודדים ומניפים שלטים) כנגד הסלית'רנים ובכל זאת הוא לבדו חייב להשלים את המשימה ולתפוס את הסניץ' כדי להכריע את המשחק. כך גם כמובן במסע אל אבן החכמים אליו יצא עם חבריו אך יוותר לבדו מול הראי בסיום כדי להשלים את המשימה במפגש עם קווירל-דמורט מול הראי ולהוציא את האבן.

אמילי סטרנד (Emily Strand) כתבה יפה על כך שבקווידיץ כמו בספרים עצמם, יש שתי רמות מקבילות של משחק כשהמרביצנים מקשרים בין השחקנים שקולעים או חוסמים את הקוואפל לבין המחפשים שנמצאים במשימה משלהם. סטרנד מראה כיצד הארי כמחפש נמצא במעין ספרה אחרת משאר השחקנים שלצידו ושמורה לו משימה נפרדת ומכרעת.

הסניץ' שצריך לתפוס במשחק מקביל גם הוא לאבן החכמים שאליה הארי יצטרך להגיע ראשון ולהחזיק בה תוך סיכון חייו. כפי שהראה ג'ון גריינג'ר (John Granger), הסניץ' הזהוב לא במקרה נראה כמו קצה הקדוקאוס- המטה של הרמס שמפורסם גם כאל המרכזי שמקושר לאלכימיה.

קווידיץ' בספר השני והשלישי

בקווידי'ץ בספר השני הארי ייפצע קשה בידו הימנית בקווידיץ' לאחר שנפגע מהמרביצן הסורר של דובי. לוקהרט מגיע ומתחזה כמומחה בכשפי ריפוי אבל כמובן רק גורם נזק בקסמיו הכושלים והארי נשלח למרפאה להצמיח את עצמות ידו. בסיום הספר הארי כזכור כמעט ימות מהפציעה של הבסיליסק בידו הימנית. לוקהרט שהיה בקרבתו לפני כן התגלה כמתחזה על מלא ויותר מאשר שרלטן ובכשפיו הכושלים כמעט העלים להארי את הזכרון אך נפגע בעצמו ונלקח לביה"ח בקדוש מנגו לשארית חייו.

בספר השלישי יש רמזים מטרימים מרכזיים במשחקי הקווידיץ' שמכינים אותנו בלי שנהיה מודעים לכך אל שיא העלילה במפגש עם מעל מאה סוהרסנים שתוקפים את הארי, הרמיוני וסיריוס ליד האגם. במגרש הקווידיץ' הארי מבחין כזכור ב"גרים" ביציע (סיריוס בא לראות אותו משחק ורואה בו את אביו ג'יימס במראה ובכישרון במגרש) ואז פוגש במשחק מאה סוהרסנים שתוקפים אותו. הארי כמעט מת בנפילה מהמטאטא אבל מזל שדמבלדור היה בסביבה וכמו התערב במהלך הזמן הרגיל כשבאמצעות קסם האט את הנפילה של הארי.

בעקבות המשחק של הארי עם הסוהרסנים, הוא מתחיל להתאמן על פטרונוס ובמשחק קווידיץ' אחר בהמשך השנה הוא ישלח פטרונוס כנגד "סוהרסנים" בדמות מאלפוי וחבריו. כך גם בסיום הספר השלישי, הארי יציל אותם מהסוהרסנים בזכות הפטרונוס ובעזרת דמבלדור שהתערב שוב במהלך הזמן הרגיל והבין שנחוץ לנו עוד קצת זמן. דמבלדור שלח את הרמיוני והארי עם מחולל הזמן להציל את בקביק ואת סיריוס (ואת עצמם). כמו סיריוס במפגש עם הארי בקווידיץ', הארי מבלבל בין אביו לבינו עצמו ומשוכנע תחילה בטעות שראה את אביו מבצע את הפטרונוס.

גביע האש – חלומות הקווידיץ' מתגשמים בעלילה

אמנם בספר הרביעי אין משחקי קווידיץ' בהוגוורטס בשל אירועי טורניר הקוסמים המשולש, אך ניתן לראות שחלקים מהעלילה שקשורים לקווידיץ' הופיעו כבר כרמזים מטרימים בחלום הסיוטי של הארי בספר השלישי לפני גמר גביע הקווידיץ נגד סלית'רין:
"הארי ישן רע אותו לילה. ראשית, הוא חלם ששכח להתעורר, ושווד צועק עליו, "איפה היית? נאלצנו להכניס את נוויל במקומך!" אחר כך הוא חלם שמאלפוי ושאר חברי קבוצת סלית'רין הגיעו למשחק רכובים על דרקונים. הוא טס במהירות רצחנית כדי להיחלץ מפרץ להבות שבקע מפי הדרקון של מאלפוי, אך לפתע נזכר ששכח להביא את אש המחץ שלו. הוא נפל באוויר והתעורר בבהלה."
(האסיר מאזקבאן, עמ' 311, תרגום: גילי בר הלל כאן ובהמשך)

איור: Joe Kemp

יש כאן כמובן רמז מטרים יפה למשימה הראשונה בטורניר הקוסמים המשולש, כשבמציאות הארי יזמן מראש את מטאטא אש המחץ כדי לברוח במהירות רצחנית מפרץ להבות של הזנבקרנית ההונגרית. הארי מעודד את עצמו מול הדרקונית בטורניר, ורולינג כמו רומזת בחזרה לחלום מהספר הקודם: "זה רק עוד משחק קווידיץ', זה הכול… רק עוד משחק קווידיץ', והזנבקרנית ההונגרית הזאת היא רק עוד קבוצה יריבה מכוערת…" (גביע האש, פרק 20, עמ' 326).

אותו חלום קווידיץ' מהספר השלישי מקבל הדהוד נוסף מעניין בחדר הנחיצות בספר השביעי, כשהארי שוב על מטאטא, נאלץ לברוח במהירות רצחנית מלהבות בצורת דרקונים וכימרות שקראב חברו הסלית'ריני של מאלפוי, יצר בשלהבת השדים.

גם ההופעה של נוויל בחלום כתחליף להארי בנבחרת של גריפינדור מרמזת באופן סמוי להמשך ביחס לגילויים בספר החמישי עם הנבואה שהתאימה גם לנוויל לונגבוטום ובעיקר כניבוי לתפקיד המרכזי ששמור לנוויל בהמשך. נוויל שממשיך את המאבק בהוגוורטס בספר השביעי במרד וכמובן בהשמדת נגיני כהורקרוקס האחרון.

איור: Srlunatico

כדאי לשים לב שלמרות שאין קווידיץ' בהוגוורטס בספר הרביעי, פגשנו כמובן את אליפות העולם בקווידיץ' שההתרחשות בה (לאו דווקא במהלך משחק הגמר) מהווה הקבלה והתאמה מרתקת סמויה למה שיתרחש בבית הקברות בהנגלטון הקטנה בסיום הספר. כך למשל סדריק דיגורי והארי יגיעו לאליפות יחד בנגיעה משותפת במפתח המעבר, ברטי קראוץ הבן יסתתר ביציע ויזמן את האות האפל לראשונה, נפגוש לראשונה באוכלי המוות נאספים ומתעללים במוגלגים ונחזה בפעם הראשונה בלחש הפריורי אינקנטטם – היפוך השרביטים שביצע אביו של סדריק על השרביט של הארי. כל אלו הכנות סמויות בקריאה הראשונה שמתממשות באופן חמור הרבה יותר בסיום עם הנגיעה של הארי וסדריק בגביע הטורניר ואז שוב עם גופתו של סדריק, עם האות האפל על ידו של זנב תולע שוולדמורט מפעיל כדי לכנס את אוכלי המוות שכבר פגשנו, עם הפריורי אינקנטטם ואיחוד השרביטים של הארי וולדמורט והופעת הנרצחים של וולדמורט עצמם ועוד.

לעוף מהוגוורטס ולזכות בליבו של הארי – קווידיץ' בספר החמישי

הקווידיץ' בחמישי מהווה רמז מטרים יפה בהקשר למסע של פרד וג'ורג' שכן רולינג יצרה התאמה נהדרת בין היותם 'מורחקים לכל החיים' על ידי אמברידג' מהקווידיץ' לבין היוזמה שלהם להסתלק מהוגוורטס בסצינה הבלתי נשכחת עם הביצה, הזיקוקים והמופע הנהדר שהם עורכים. בהיפוך ליוזמה של אמברידג' בקווידיץ', הרי שכאן התאומים הם שיוזמים את העזיבה כשהם מפסיקים לשחק לפי הכללים ונוטלים את העוקץ מאמברידג' הנדהמת. כמו אזכור למה שפגשנו בקווידיץ', הם מזמנים את המטאטאים הנעולים שהוחרמו על ידי אמברידג' כדי 'לדפוק וויזלי' ואכן 'לעוף' מהוגוורטס.

'הקווידיץ' בספר החמישי מתאים ורומז גם לחיי האהבה של הארי. כזכור, ג'יני וויזלי התאהבה בהארי כנראה ברגע הראשון שנפגשו ברציף תשע ושלושה רבעים בספר הראשון ובאופן ברור בספר השני. אבל רק בספר השישי הארי סוף סוף יחזיר לה אהבה והיא תהפוך לבת זוגו. ה'מאבק' על ליבו של הארי קשור מהספר השלישי גם להתאהבות של הארי בצ'ו צ'אנג, המחפשת המוכשרת והיפהפיה של רייבנקלו. נראה שרולינג יצרה התאמה בין המפגשים בין צ'ו לג'יני כמחפשות יריבות בקווידיץ' בספר החמישי והשישי לבין להצלחה שלהן בקשר עם הארי.

נזכיר שהארי מתאהב בצ'ו במפגשים על המגרש בספר השלישי בעוד ג'יני בכלל עדיין לא שחקנית בקבוצה. אבל לא במקרה ג'יני מצטרפת כמחפשת של גריפינדור ואחר כך גם כרודפת מהספר החמישי. במשחק הראשון ששתי המחפשות – ג'יני וצ'ו – משחקות זו נגד זו בספר החמישי, הארי לא משחק כי הורחק על ידי אמברידג' (ואפילו לא צפה בו כי האגריד לקח אותו ואת הרמיוני אל אחיו הצעיר). רון מעדכן את הארי לאחר מכן: "ניצחנו, ראית את המבט על הפנים של צ'אנג כשג'יני חופה את הסניץ' ממש מתחת לאף שלה?" (מסדר עוף החול, פרק 31, עמ' 721).

אחרי שבספר החמישי היחסים התקררו בין הארי לצ'ו, הרי שבספר השישי צ'ו נזנחת סופית לטובת ג'יני, ולכן לא נופתע שגם בקווידיץ' שתיהן שוב מתמודדות כמחפשות אחת מול השנייה. גם הפעם הארי מחמיץ את המשחק (בגלל עונש של סנייפ) . הארי מגלה לאחר מכן שג'יני גברה שוב על צ'ו ושרייבנקלו הובסו בתוצאה 450 -150 לטובת גריפינדור. מייד לאחר המשחק הארי וג'יני יתנשקו לראשונה במועדון גריפינדור (הנסיך חצוי הדם, פרק 24).

הספר השישי – קפטן לקבוצה שמנצחת גם בהעדרו

בספר השישי יש הקבלות בין הקווידיץ' לעלילה אך הן כבר פחות סמויות כגון היותו של מאלפוי 'חולה' והיעדרותו בקווידיץ' במקביל למעשיו בשנה השישית כאוכל מוות ונסייונותיו בחדר הנחיצות. פרט להתקדמות עם ג'יני שגוברת על צ'ו גם בקווידיץ', מעניין לציין שהארי סוף סוף מתמנה לקפטן ומוביל הקבוצה והמנהיגות שהוא מפגין סביב הקווידיץ' מתאימה לתפקיד שהוא לוקח גם במאבק בוולדמורט. כפי שקבוצתו מסוגלת להביס קבוצות אחרות גם בהיעדרו של הארי בגלל סנייפ והעונשים שלו, כך כבר בסיום הספר השישי וכמובן בספר השביעי נראה שחבריו ממשיכים להיאבק באומץ ובנחישות באוכלי המוות ובסנייפ ועונשיו בעוד הארי ממשיך להיות 'הקפטן' ומעורר ההשראה גם ממרחק.

רון בקווידיץ'
איור: Jenny Dolfen

מעניין לציין שגם כשהארי לא על המגרש בשל העונשים שקיבל, נראה שאנחנו ממשיכים לקבל במהלך המשחק תבנית ויזואלית סמויה לשיא הספר בהמשך. כך למשל במהלך המשחק של ג'יני וצ'ו אנחנו יורדים עם הארי אל מתחת לאדמה למרתפים הקודרים במשרד של סנייפ, שם הארי פגש בזכרונות מן העבר הרחוק של אביו וסנדקו המתים שפילץ' שימר בתיקיות בהן הרישומים של העבירות והעונשים. או כפי שסנייפ עצמו מתאר זאת: "אף על פי שהם עצמם כבר אינם עימנו, נותר תיעוד של מעשי הגדולה שלהם…" (הנסיך חצוי הדם, פרק 24, עמ' 481). המרתפים עם תיעוד המתים יוצרים כמו הכנה מעודנת של מה שנפגוש עם הארי במערה בים, עם החייזל"ים הצפים באגם, לאור התיאור הפיזי של המשרד האפל של סנייפ שבו: "האור היה קלוש כתמיד, ואותם עצמים ריריים ומתים עוד צפו בתמיסות צבעוניות בצנצנות על כל המדפים." (הנסיך חצוי הדם, סקטומסמפרה, עמ' 481) .

קווידיץ' בספר הראשון כהכנה לעלילת הספר השביעי

בצדק כונתה ג'יי. קיי. רולינג על ידי מספר פרשנים בתור 'מלכת הרמזים המטרימים'. גם במקרה של הקווידיץ', רולינג כותבת למרחקים ארוכים. הקשר בין המשחק הראשון בקווידיץ' למתרחש בעלילה לא נעצר כלל בספר הראשון. מרתק לראות כיצד התבנית המוקטנת הסמויה ברובה מהווה רימוז מטרים ובסיס להקבלות מרגשות עד הספר השביעי.

למשל, גם המשך הסדרה, סנייפ ייחשד כמשרת של וולדמורט ופעם אחר פעם נפספס יחד עם השלישיה את המשרת האמיתי וכמובן לאורך כל הספרים הארי 'ישחק' במקביל כחלק מקבוצה אך גם בתפקיד אישי מכריע ובאותה ספרה נפרדת כ'מחפש' שלבדו ייאלץ להשלים את המשימה תוך סיכון חייו.

בסיום הסדרה נוכל לזהות בסיפור הכולל הקבלות מובהקות ומימוש הרמזים מאותו משחק קווידיץ' ראשון. חבריו הגריפינדורים של הארי שנאבקו בקווידיץ' נגד הסלית'רינים מצטרפים לצבא דמבלדור וחלקם משלמים מחיר אישי גבוה. קייטי בל שחטפה מרביצן בעורף במשחק הראשון תינצל בקושי ממוות מהענק המורעל של דראקו ופרד וויזלי יירצח בקרב כגד היורש של סלית'רין.

בפרק 'שבעת הפוטרים', בסצנה שנראית כמו משחק קווידיץ' מחריד, אחרי שדמבלדור 'כבר לא בסביבה', נפגוש את היורש של סלית'רין ומשרתיו המנסים לפגוע בהארי שוב בזמן שהוא עף על מטאטא כשחברי המסדר מחלץ אותו מהדרסלים. גם הפעם החשד והאשמה ייפלו בטעות על סנייפ שכביכול בגד במסדר וכמעט שהרג את ג'ורג'. האהבה- הכוח שאדון האופל אינו מכיר – היא שהצילה פעם נוספת את הארי עם סנייפ ועם השרביט שפעל מעצמו כנגד וולדמורט. לעומת הספורט בספר הראשון, הפעם הארי יחווה אובדן קשה של מודי ושל הדוויג (ועד סיום הספר גם של לופין, טונקס, פרד ו… סנייפ ש'שיחקו' איתו בפרק שבעת הפוטרים).

גם הסצנה המרגשת של הרדיו המחתרתי של מסדר עוף החול – 'מבט לפוטר' – יהווה סגירת מעגל נפלאה למה שפגשנו בקווידיץ' בספר הראשון. שוב נשמע את לי ג'ורדן בכינוי 'ריבר' כפרשן הומוריסטי ואמיץ עם הערותיו על המהלכים המלוכלכים של היורש של סלית'רין ('צ'יף האוכלים') ותומכיו ועל המאבק בהם. כמו במשחק הראשון שבו ג'ורדן התקשה לזהות בין פרד וג'ורג' באוויר (אחד התאומים – מי שזה לא יהיה…) , כך גם הפעם השלישיה יתקשו לזהות בוודאות מי הדובר מבין התאומים שמשודרים ב'אוויר' ברדיו. סנייפ שוב נחשב בטעות על ידי כולם לבוגד ושותף לוולדמורט ווהשדרנים לועגים לו מבלי לדעת את האמת.

כמו בקווידיץ' בספר הראשון, כך גם בעלילת הספר השביעי, בעיקר אחרי שידורי הרדיו של חבריו ושותפיו למאבק שמעודדים אותו, הארי שוב מגייס אומץ וכוחות רבים להמשך המאבק בוולדמורט. גם בשביעי יהיה זה הוא לבדו שיצטרך סמלית 'לתפוס את הסניץ' ולפצח את חידת הסניץ' מן המשחק הראשון שירש מדמבלדור. אותו הסניץ' שמכיל את אבן האוב שהארי רואה בה מקבילה של אבן החכמים מן הספר הראשון.

נוויל והנחשית איור של Joe Kemp

אם נרחיב את נקודת המבט גם אל משחקי הקווידיץ' הנוספים בספר הראשון והאזכורים שלהם בסדרה נגלה הקבלות מרתקות נוספות. למשל בהקשר לנוויל לונגבוטום ותפקידו המרכזי בספר השביעי. במשחק הקווידיץ' השני ב'אבן החכמים' , בזמן שהארי ונאבק באוויר, מפתיע נוויל באומץ כשגם במחיר פציעה ואיבוד ההכרה הוא 'מראה לסלית'רנים' ביציע (קראב, גויל ודראקו), כפי שרון מסכם את המשחק. זהו רמז מטרים לתפקיד המכריע של נוויל הן בניצחון בגביע הבתים בספר הראשון על הסלית'רינים עם 10 הנקודות שקיבל מדמבלדור על האומץ שלו וכמובן רמז לתפקיד המכריע בשביעי בהובלת המרד בהוגוורטס, כששוב הארי אינו בסביבה ועסוק בחיפוש ההורקרוקסים וב'לתפוס' את חידת הסניץ' שדמבלדור הוריש לו שאותו כמעט בלע בספר הראשון.

מאמר זה לא מתיימר להכיל את כל ההתאמות והרמזים המטרימים בקווידיץ' אלא להדגים את היכולת הפנומנלית של ג'יי. קיי. רולינג בכתיבה של הקווידיץ' לא רק כמשחק ספורט אלא כמשחק חידה מתוחכם עבורינו וכאמצעי ספרותי מבריק שמעמיק את הרעיונות שביצירה גם דרך ההתאמות והסמליות בקווידיץ'. מוזמנים.ות להוסיף בתגובות הקבלות, מתאמים ורמזים נוספים שמצאתם בקריאות החוזרות.

שיח כישוף

כאן ניתן להתייחס ולהגיב לגופו של המאמר.
לשאול, להרחיב, או לחלוק. אנחנו אוהבי שיח ונשמח להתייחס באם נוכל להעשיר.

2 מחשבות על “קווידיץ' זה החיים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תמונה של אמנון הלל
אמנון הלל
מורה לספרות ומרצה על ספרי הארי פוטר

הישארו מעודכנים

עידכונים, תכנים חדשים ועוד הפתעות פוטריסטיות מעניינות

תוכן עניינים

הכי מעניין

הכל מעניין, אבל הנה כמה מאמרים שמוגלגים אוהבים במיוחד

לפתור את חידת הקווידיץ' – כיצד הסופרת שתלה רמזים מטרימים מרתקים במשחקי הספורט שהופכים לתבנית מוקטנת של המתרחש בספרים.
על פרקי הפודקאסט 'פוטרקאסט' שהוקלטו בהשתתפות אמנון הלל עם שיחות ופרשנות לסדרה האהובה. פוסט מתעדכן עם מידע על הפרקים ואפשרות לדון בתכנים.
איור: Jenny Dolfen
הראי הקסום בקלחת הרותחת הצליח לתאר במשפט בודד את דמותו של הארי כגיבור, כפי שנשקף אלינו משבעת הספרים. על מוטיב הלחימה בקרב שלעולם לא ניתן לנצח בו.

הצטרפו לבית הינשופים
של סוד הקסם

בואו והירשמו לדואר המכושף של סוד הקסם לקבלת עידכונים חמים, תכנים איכותיים על הארי פוטר ועוד הפתעות פוטריסטיות מעניינות לאימייל.
Scroll to Top
רוצה לדבר?

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס כאן ונחזור עם תשובה בהקדם

נא לציין כתובת אימייל תקינה לחזור אליה. למענה מהיר בוואטסאפ רצוי להשאיר מס טלפון.

אימייל:
sodhakesem.hp@gmail.com
טלפון: 052-8313317
זמינים גם ב:
פייסבוק או אינסטגרם

רוצה להתחבר?

נתקלת בבעיה?
ניתן ליצור עימנו קשר

יופי שהצטרפת לבית הינשופים
של סוד הקסם
🦉
ינשוף יישלח לביתך בקרוב.

*כדאי לבדוק גם את תיבת קידומי מכירות
או ספאם (מוגלגים, שיהיו בריאים…)

פנייתך נשלחה

אנחנו תמיד עונים -🦉 ינשוף תשובה יישלח לביתך בהקדם (עד 24 שעות).

*כדאי לבדוק גם את תיבת קידומי מכירות
או ספאם (מוגלגים, שיהיו בריאים…)

אימייל:
sodhakesem.hp@gmail.com
טלפון: 052-8313317
זמינים גם ב:
פייסבוק או אינסטגרם